ForsideProdukter og priserTeknologiTeknologiTrænereHistorieSupport og FAQKontakt os

AKTUELLE TILBUD:


Tilbud til nye brugere

 Brugt udstyr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(til toppen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(til toppen)

 

Historien om SRM

 

SRM er en forkortelse for Schoberer Rad Messtechnik. Virksomheden blev grundlagt i 1986 af den tyske ingeniør Ulrich (Ulli) Schoberer, som i dag er ejer af moderselskabet i Tyskland (Jülich) samt datterselskaberne i Italien (Lucca), USA (Colorado) og New Zealand (Christchurch). Desuden findes der autoriserede SRM forhandlere i 29 lande, herunder SRM Danmark.


I 1988 lancerede Ulli Schoberer "SRM Training System 1", som var banebrydende ved, at det nu var muligt at teste temmelig præcis, hvor mange watt en cykelrytter træder ud i kæden. Tidligere var dette kun muligt at måle i testcentre og laboratorier. Mange benyttede på det tidspunkt pulsmålere, men pulsen reagerer meget forsinket. Når først pulsen er på syregrænsen, har kroppen for længe side dannet syre i AT-zonen. Med SRM blev det muligt at teste rytterens watt under både træning og løb.


Ulli Schoberer arbejdede med stor tysk grundighed, og mange lodninger, for at kranken (PowerMeteret) kunne sende så præcise data som muligt op gennem ledninger til displayet på styret (PowerControlen). Gennem SRM's 25 årige eksistens er der udviklet hele 7 generationer af SRM. Udviklingen er hele tiden sket med stor hensyntagen til både præcision og vægt.


Under udviklingen af SRM er der hele tiden blevet samarbejdet med verdens bedste professionelle cykelryttere. Det tyske landshold, Telekom, Greg Lemond, Bjarne Riis, Erik Zabel og Lance Armstrong er nogle af samarbejdspartnerne i udviklingen af SRM. Samarbejdet med de bedste professionelle cykelryttere om udviklingen af nye produkter er fortsat helt op i nutiden.


I midten af '90erne begyndte SRM for alvor at producere til Mountainbike sporten. En af de berømte samarbejdspartnere i denne disciplin var Ned Overend. Men også telemetri var et af de nye produkter på forskningsbordet. I 2000 lavede SRM de første forsøg med motorcykler, som kunne opfange SRM-signalerne fra rytterne. I 2004 kunne Tour de France seerne følge puls og watt fra flere af rytterne direkte på skærmen.


 

Da SRM's 6. generation blev lanceret i 2006, var den største nyhed i forhold til 5. generation, at ledningerne forsvandt, og det nye Training System 6 var blevet helt trådløst. Desuden blev samarbejdet med de store cykelproducenter udvidet. Det blev muligt ikke kun at køre med SRM's egne kranke. Et af de første samarbejdspartnere var Shimano, som har være med i næsten 25 år. Men også producenter som FSA, SRAM, Specialized og Cannondale er kommet til de senere år. Senest har også Tune, Truvativ, THM Clavicula og Campagnolo (efteråret 2011) tilsluttet sig samarbejdet med SRM.


 

Med SRM "Training System 7", som blev lanceret i 2010, var den store nyhed, at PowerControlen var blevet mindre, lettere og mindre strømforbrugende. Men det var samtidig et langt mere moderne og farverigt SRM, man nu så på cyklerne. Det blev muligt at vælge imellem 11 forskellige farver til PowerControlen samt ikke mindre end 33 forskellige dekorationer på PowerMeteret.

 


SRM fabrikken i Tyskland melder, at de har mange spændende nyskabelser i støbeskeen: almindelige AA-batterier i krankakslen, som man selv kan udskifte, samt en ny PowerControl 8 med bl.a. GPS er blandt disse nyheder.
Nyhederne vil blive bragt på denne hjemmeside, når de er klar til salg.

 

Om SRM Danmark

Efter at Bjarne Riis i 1999 sluttede sin aktive karriere som professionel cykelrytter, blev han importør af SRM's produkter i Danmark. Bjarne Riis var meget optaget med at lave sit eget cykelhold, så han overdrog efter et par år importen til sin bror, Flemming Riis. Efter knap 10 år som importør solgte Flemming Riis pr. 1/1 2011 sin import af SRM produkter til Jan Steensen.

Jan Steensen har arbejdet med SRM i landevejscykling igennem mange år som træner,  sportsdirektør og sportschef på de danske tophold Glud & Marstrand Horsens-LRØ, Team Concordia Forsikring Himmerland og Team Vejle. Endvidere er hans to sønner vokset op med SRM (André Steensen, som har kørt for Team CSC/Saxobank-Sungard 2008-2011, og Nicolai Steensen, som har kørt på Glud & Marstrand Horsens, Concordia Forsikring Himmerland og Biketoyz U23).

Navnet 'SRM Danmark' blev etableret i januar 2011 under Andrico ApS, hvis moderselskab er Forlaget Andrico.

SRM ANALYSE:

Orica GreenEdge vinder holdtidskørsel (4. etape Tour de France 2013)