ForsideProdukter og priserAnvendelseTeknologiTrænereHistorieSupport og FAQKontakt os


 Nye brugere

 Køb/salg brugt SRM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(til toppen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(til toppen)

Teknologi

I 1984 opfandt den tyske ingeniør, Ulli Schoberer, som den første i verden, en metode til måling af watt ud fra kranken på en cykel. En metode, som han tog patent på, da han oprettede SRM Tyskland (Schoberer Rad Messtechnik). 'Præcision', 'kvalitet' og 'holdbarhed' har altid været SRM-virksomhedens målsætninger. Derfor er det netop SRM, som i dag sætter standarden inden for watt måling. Og derfor anvendes SRM af verdens bedste cykelryttere. Også førende videnskabsfolk vælger SRM, når de skal lave præcise watt-målinger på ergometercyklerne i laboratorierne.

Hvad er det så for en teknologi, som Schoberer patenterede, og som gør SRM førende, når det gælder præcision og holdbarhed?

Inde i en boks(PowerMeter) på højre pedalarm sidder der 8 følere (tidligere 2 eller 4 følere), som hver indeholder en række parallelle kredsløb. Disse måler meget præcist den elektriske modstand i det gitter-mønster, som de sammen udgør. Når pedalarmen tilføres en kraft, ændres længden af gitrene. Når de bliver kortere eller længere, ændres deres elektriske modstand.

   

(fotos: www.srm.de)

Ændringen i den elektriske modstand sendes som en trådløs frekvens (Hz) op til PowerControlen på styret. Kranken udsender sin egen frekvens - også når den ikke påvirkes af en kraft. Denne nulværdi kaldes "Zero Offset", og ligger et sted mellem 300 Hz og 800 Hz. Hvis Zero Ofsett ligger meget uden for dette interval, er det typisk et tegn på fx vandskade i elektronikken.

Nulværdien ændrer sig hyppigt efter forandringer i bl.a. højde og temperatur. Derfor anbefales det at Zero Ofsett indstilles til "Auto-Zero" på din PowerControl.

Du finder Zero Ofsett ved at holde PRO knappen inde i 5 sekunder. Hvis de to tal ved Zero Ofsett ikke er ens, kan du trykke på SET-knappen, hvorefter de bliver ens (her 599 Hz).

Hvis en rytter træder med en kraft, som udsender 1.687 Hz, trækkes Zero Offset fra. Dvs 1.687 Hz - 599 Hz = 1.088 Hz.

Formlen for beregning af rytterens kraft er:

Power (watt) = Drejemoment (Nm) x Vinkelhastighed (radian/sek)

 

PowerControlen beregner først Drejemomentet (Nm) ved at dividere frekvensen med den såkaldte 'slope'. Hvis slopen i vores eksempel er målt til 28,1 Hz/Nm, er drejemomentet 1.088 Hz divideret med 28,1 Hz/Nm = 38,72 Nm.

Vinkelhastigheden beregnes ud fra formlen:

Vinkelhastighed (radian/sek) = Kadence (pedalomdr. pr. minut) x 2 x ¶/60

Hvis rytteren i eksemplet kører med en kadence på 90 omdrejninger pr. minut, er vinkelhastigheden =  9,4 radian/sek

Herefter kan vi beregne kraften:

Power (watt) = 38,72 Nm x 9,4 radian/sek

= 364 watt.

Hvis ikke "Stored Ofsett" var blevet nulstillet (SET) i eksemplet overfor, ville Power have været 377 watt. Altså en afvigelse på 13 watt (3,6%).

Alle disse formler behøver rytteren heldigvis ikke sidde og udregne midt i et hårdt interval, for det beregnes automatisk af PowerControlen.

 

Kalibrering af PowerMeterets 'slope'

En anden vigtig ting, for at en PowerControl kan vise de helt rigtige watt, er krankens 'slope'. Hver eneste PowerMeter har sin helt egen slope værdi, og den er programmeret ind i PowerControlen (= kalibrering). Det er en kompliceret proces, at kalibrere slope-værdien, så det har SRM fabrikken gjort. Både når man køber et nyt PowerMeter, men også hver gang der skiftes batterier i PowerMeteret.

Slope-værdien måles i Hz/Nm, og ligger et sted mellem 15 Hz/Nm og 50 Hz/Nm. Den står trykt på en lille selvklæbende label, på indersiden af Power Meteret (fx 20,5 Hz/Nm). Slopen står også på din faktura.

Der er en lineær sammenhæng mellem Power (watt) og drejemomentet (Nm), og slopen er simpelthen hældningen på denne linie. Hvis slopen angives 10 % for højt, vil Drejemomentet blive 10 % lavere, og dermed vil Poweren (watt) vise 10 % for lidt. Så det er altså meget vigtigt, at denne værdi er korrekt indstillet i PowerControlen.

Når SRM fabrikken kalibrerer et PowerMeter, kodes slopen ind i elektronikken, så PowerControlen får oplysningen sendt trådløst op fra PowerMeteret. Mange ryttere vil dog gerne selv kontrollere, at slopen er forstået korrekt af PowerControlen. Derfor angiver de den manuelt.

Man kommer ind under slopen ved at holde 'SET'-knappen inde i 5 sek. Hvis man ønsker at angive slopen manuelt, gøres det ved at vælge "Auto Zero off".

Hvis Zero Ofsett og slopen er korrekt på din PowerControl, lover teknikerne ved SRM fabrikken en afvigelse på max 2% ved alle PowerMetre og max 0,5% ved SRM Science (hvor der sidder flest følere ("Gauge").

Se lynvideo af en PowerMeter samles på SRM fabrikken.   

 

SRM ANALYSE:

 

Team Saxo-Tinkov angriber i sidevind
(13. etape i Tour de France 2013)