ForsideProdukter og priserAnvendelseTeknologiTrænereHistorieSupport og FAQKontakt os

SPØRGSMÅL:

 Hvad betyder ordene?

 Brug for hjælp?

 Vedligeholdelse?

 Batterier?

 SRM og Garmin?

 Leveringstid?

 Watt passer ikke?

 Skat og moms?

 Skifte pedalarme?

 Kranken knirker?

 Nulstille Zero Ofsett?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til toppen

 

 

Support og FAQ

 

1. Hvad betyder PowerMeter/PowerControl/Training System

SRM opererer med nogle fagudtryk, som man skal kende, for at kunne bestille det helt rigtige:

PowerMeter er den plastic boks, som sidder på kranken. Herfra udsender avanceret elektronik nogle hertz (Hz) trådløst op til computeren på styret (PowerControlen).

PowerControl er den computer/boks, som sidder på styret, og hvor man kan se sine data mens man cykler. En PowerControl 8 beregner i alt omkring 50 forskellige data, som er vigtige, for at du kan gøre din træning struktureret og videnskabelig. Alle data lagres i PowerControlens hukommelse, så de senere via et USB kabel kan overføres til din computer.

Et Training System er 'hele pakken': PowerMeter + PowerControl + speed sensor + styrholder + pulsrem + lader + USB overførselskabel + frekvensmagnet + software.

 

2. Brug for hjælp?

Har du tekniske problemer med monteringen, eller virker din SRM ikke som den skal, er du velkommen til at kontakte SRM Danmark (info@srmdanmark.dk).

Hvis dit produkt er købt hos SRM Danmark, hjælper vi uden beregning. Du betaler kun evt. porto.

Hvis dit produkt er købt ved en anden forhandler, er vores honorar 300 kr. SRM Danmark er en selvstændig dansk virksomhed, og kan derfor ikke yde gratis support på produkter, som er købt ved andre forhandlere.

Garanti: Hvis der er en defekt i materialerne, yder SRM fabrikken garanti i 3 år fra købsdatoen. Husk at udfylde garantikortet, når du køber en ny SRM. Send det til SRM fabrikken i Tyskland, for at aktivere garantien. På kortet findes detaljeret info om det pågældende produkt, bl.a. et indgraveret nummer i PowerMeter og PowerControl. Det er også en stor hjælp i tilfælde af tyveri.

Får du brug for garantien, skal du henvende dig til den forhandler, hvor du har købt produktet - eller direkte til SRM Tyskland (her skal du udfylde denne serviceformular).

Garantien dækker ikke fejl, som skyldes misligholdelse af produktet. Garantien dækker heller ikke batterierne (se også Batterier).

 

3. Vedligeholdelse af SRM?

SRM er kendt for at være det mest robuste produkt på markedet. Den største fjende mod alle markedets watt målere er, hvis vand trænger ind i elektronikken/printpladerne. Så vil PowerMeteret ikke længere udsende signal. Udskiftning af al elektronik i en PowerMeter efter en vandskade kan løbe op i knap 6.000 kr.

Her er et par gode råd, så din SRM kan holde i mange år (SRM kunder har haft SRM uden vandskade i mere end 10 år):

• Undgå højtryksrenser eller vandspuling direkte mod PowerMeterets plasticboks.

• Undgå dieselolie eller petroleum direkte på plasticboksen! Det kan opløse gummipakningen i PowerMeteret.

• Undgå syrer mod PowerMeterets plasticboks! Hvis man bruger SRM under vintertræning, skal PowerMeteret rengøres påpasseligt, fx med sæbevand. Salt fra landevejen danner saltsyre, og det kan ødelægge gummipakningen med efterfølgende vandskade.

 

4. Hvor længe holder batterierne?

Se Batteriskifte

 

5. Kan jeg selv skifte batterierne?

Se Batteriskifte

 

6. Kan jeg bruge et SRM PowerMeter sammen med andre cykelcomputer?

Ja, hvis cykelcomputeren anvender ANT+ er det kompatibelt med SRM. Det gør de fleste konkurrenter i dag.

Det er vores erfaring, at man opnår de mest stabile data (uden udfald), hvis man anvender SRM PowerMeter sammen med en SRM PowerControl.

 

7. Hvor lang er leveringstiden på SRM produkter?

Hvis varen er på lager ved SRM Danmark, kan det leveres på 1-2 dage.

Hvis ikke varen er på lager ved SRM Danmark, vil det normalt tage 1-2 uger at skaffe det hjem fra fabrikken i Køln - afhængig af hvor lang køen er ved SRM fabrikken.

Eteråret har som regel den korteste leveringstid ved fabrikken (ca 1 uge), mens foråret er den travleste periode (i påsken op mod 3-4 uger). Det gælder både nye produkter og batteriskifte.

 

8. Skal jeg betale moms, når jeg køber SRM? Er der fradrag i skatten?

Hvis du er professionel cykelrytter, og aflønnet af en arbejdsgiver på heltid eller deltid, kan du få fradrag for hele prisen (inklusiv moms) i din skattepligtige indkomst.

Som privat person i Danmark skal man altid betale dansk moms (25 %), når man modtager en momspligtig vare. En udenlandsk virksomhed skal også opkræve dansk moms, når den sælger til en person i Danmark. Priserne på www.srm.de er med tysk moms (19 %), og uden forsendelse. Priserne skal derfor tillægges 6 %, hvis en dansker køber fra en tysk virksomhed.

Hvis du køber SRM produkter gennem en momsregistreret dansk virksomhed, får virksomheden momsen retur i sit momsregnskab. Og desuden kan virksomheden trække investeringen fra i skat. Derfor kan man godt sige, at en virksomhed køber varerne til ca. halv pris sammenlignet med en privat person.

Flere virksomheder sponsorerer sportsfolk med SRM udstyr. Ifølge skatteloven skal virksomheden have en modydelse. En modydelse kunne være virksomhedens navn eller logo på cykel/hjelm/tøj. Eller det kunne være en reklame på en hjemmeside. Afgørelser i landsskatteretten har vist, at man ikke behøver være professionel cykelrytter, for at opnå et sponsorat fra en virksomhed.

 

9. Kan jeg stole på wattene?

Alle "SRM Training Systems" bygger på den samme kvalitet rent teknisk. Når det gælder watt-tallene, har SRM vist sig overlegen i forhold til konkurrenterne. Fra SRM fabrikken garanterer man, at alle "SRM Training Systems" har en afvigelse på max 1,5 % ("SRM Science" og "SRM bane" endnu lavere med 0,5 %).

Helt tilbage i 2008 fik SRM Danmark testet en DuraAce 7800 PowerMeter af Team Danmark forskere ved Odense Universitet. Ved 400 watt viste den kun 2 watt forkert!

Hvis dine watt pludselig falder ud, eller vises helt forkert, skyldes det ét af følgende fem punkter:

• Hvis wattene har virket korrekt, men pludselig begynder at falde ud (ustabil), og det samme sker for kadencen, er der stor sandsynlighed for, at batterierne i dit PowerMeter er færdige og skal udskiftes. Det skal gøres ca. hvert 2. år (se om batteriskifte her).

• Kadence-magneten kan være monteret forkert. Der skal være 3-5 mm afstand mellem magneten og PowerMeteret. Prøv også at placere magneten ud for klæbemærket med slopen (Hz/Nm).

Der findes mange anatomier på cyklernes krankbokse. Kontakt os hvis ovennævnte ikke er muligt (en klæbebar Powermagnet løser normalt det problem).

• Tjek om slopen er angivet rigtigt. Slopen står trykt på en label indvendig på PowerMeteret (Hz/Nm). Se om det er samme tal, der står i PowerControlen. Hvis slopen står 10 % for lav, vises der 10 % for høje watt.

• Tjek om Zero Offset er nulstillet korrekt. Ellers er wattene ikke korrekt. Hvis kranken udsender de rigtige data, vil Zero Offset normalt ligge i intervallet 300-600 Hz.

• I værste fald kan der være kommet vand ind i elektronikken, hvis pakningen er blevet ødelagt (se vedligeholdelse). Det vil kræve en reperation på fabrikken i Tyskland. Så kontakt SRM Danmark. Vi kan i første omgang teste det her på værkstedet i Danmark. En udskiftning af al elektronik efter en vandskade kan koste op imod 6.000 kr.

 

10. Kan jeg skifte pedalarmlængde på min SRM?

Ja. Du kan skifte pedalarme på alle SRM bokse. Dertil skal du købe nye SRM-pedalarme (NB: ved Specialized og Cannondale kan du montere SRM spideren/boksen på de almindelige pedalarme). De fleste pedalarme på en PowerMeter kan afmonteres ved at man løsner 3-5 torx skruer.

Pedalarmene indgår ikke i det officielle sortiment, men SRM Danmark kan få de fleste løse arme direkte på fabrikken.

SRM har opfundet et sæt løse arme, som kan indstilles variabelt. Disse variable arme passer kun til "SRM Science", og kan indstilles variabelt mellem 150 og 190 mm.
(se priserne her)

 

11. Hvad gør jeg når kranken knirker?

En SRM krank kan begynde at knirke efter et par års intens træning i regn og sne. Knirkeri fra kranken klares ved, at man afmonterer SRM-boksen på den højre pedalarm. Påfør fedt imellem pedalarmen og PowerMeteret.  

 

12. Hvor ofte skal jeg nulstille "Zero Offset"?

Zero Offset er den værdi (Hz) din krank udsender, når den ikke bruges. Denne skal fratrækkes de Hz, som kranken udsender, når man tilfører kraft (watt). Hvis wattene skal vises korrekt, skal Zero Offset derfor passe. Men Zero Offset ændrer sig efter temperatur/fugtighed/mm., så på en PowerControl 7 nulstiller mange den jævnligt. Mange ryttere gør det hver dag før træningsturen, for at være på den sikre side (se mere her).

På en PowerControl 8 skal man blot kontrollere at "Auto-zero" er sat på 'ON'. Så tilpasser den automatisk den rigtige Zero Offset efter forholdene.

 

13. Findes der et "SRM katalog", hvor jeg kan se alle produkterne?

Indtil 2014 lavede SRM fabrikken et katalog med alle produkterne. I dag finder du de seneste produkter her på SRM Danmarks hjemmeside. Desuden kan du følge nyhederne på fabrikkens hjemmeside www.srm.de og på Facebook.

SRM ANALYSE:

MTB verdensmester Alban Lakata vinder EM
(maj 2013)